Verder winkelen

Begrijp het belang van de gedwongen vitale capaciteit

Het meten van de gedwongen vitale capaciteit (FVC) maakt deel uit van een spirometrie of longfunctietest die wordt uitgevoerd om de gezondheid van de longen, luchtstroom te beoordelen en te helpen bij de diagnose van ziekten en de effectiviteit van medische behandeling te bepalen.

Gedwongen vitale capaciteit is de hoeveelheid lucht die met kracht uit de longen kan worden uitgeademd na zo diep mogelijk te hebben ingeademd. Het is een belangrijke meting om te weten in verband met gezondheidskwesties en is ook nuttig als je jouw fysieke prestaties wilt verbeteren.

Lees verder om te begrijpen waarom de gedwongen vitale capaciteit een belangrijke meting is om op de hoogte van te zijn, om te begrijpen hoe deze wordt getest en om te zien waarom ademhalingstraining een hulpmiddel is om jouw gedwongen vitale capaciteit te verbeteren.

hardlopen-cardio

Wat is de gedwongen vitale capaciteit?

De gedwongen vitale capaciteit is een meting van de longgrootte (in liters) en vertegenwoordigt het volume lucht in de longen dat kan worden uitgeademd na een diepe inademing. Mensen die leven met chronische longziekten zullen vaak hun longfunctie laten testen om verschillende longziekten te diagnosticeren, monitoren en behandelen. Een diagnostische test, spirometrie genaamd, wordt uitgevoerd door diep in te ademen en krachtig uit te ademen in een spirometer (een apparaat dat verschillende metingen van longfunctie registreert). Een van de voordelen van spirometrietests is dat ze afwijkingen in de longfunctie kunnen detecteren, zelfs wanneer er geen tekenen of symptomen van ziekte merkbaar zijn. Spirometrie kan ook worden gebruikt om de effectiviteit van medische behandeling te beoordelen. Als een medicijn wordt gegeven om vernauwde luchtwegen te openen, moet dit worden gecontroleerd met spirometrie om ervoor te zorgen dat de normale luchtstroom wordt hersteld. Als de FVC binnen 80% van de referentiewaarde ligt, worden de resultaten als normaal beschouwd.

berekening-maken2

Parameters van vitale capaciteit om te beoordelen

De drie belangrijkste metingen bij een spirometrie (FVC, FEV1 en de FEV1/FVC-verhouding) worden vergeleken met standaardwaarden. Deze standaardwaarden zijn gebaseerd op gezonde mensen met normale longfunctie en geven aan welke waarden men zou verwachten voor iemand van dezelfde leeftijd, lengte en geslacht. Vitale capaciteit (VC) verwijst naar het maximale luchtvolume dat na een diepe inademing kan worden uitgeademd. Het omvat het totale ademvolume, het inspiratoire reservevolume en het expiratoire reservevolume:

(VC = V + IRV + ERV)

Vitale capaciteit kan worden gemeten als inspiratoire vitale capaciteit (IVC), trage vitale capaciteit (SVC) of gedwongen vitale capaciteit (FVC). De FVC lijkt op VC, maar wordt gemeten wanneer de patiënt zo snel en krachtig mogelijk uitademt.

Gedwongen Vitale Capaciteit (FVC)
Gedwongen vitale capaciteit is de totale hoeveelheid lucht die na een diepe inademing kan worden uitgeademd in een FVC-test. De normale FVC-waarden voor volwassenen liggen tussen 3 liter en 5 liter.

Gedwongen Expiratoir Volume in één seconde (FEV1)
Het gedwongen expiratoir volume is de hoeveelheid lucht die na een diepe inademing krachtig in één seconde wordt uitgeademd.

FEV1/FVC-verhouding
Dit getal geeft aan welk percentage van de totale longcapaciteit (FVC) in één seconde kan worden uitgeademd (FEV1).

De normale waarde voor de FEV1/FVC-verhouding is 70%. Afwijkingen in FEV1 en FEV1/FVC worden veroorzaakt door een verminderde luchtstroom in de longen, wat kan worden veroorzaakt door obstructieve longziekten. Voorbeelden van obstructieve ziekten zijn emfyseem en astma. Het is ook mogelijk dat situaties voorkomen waarbij zowel restrictieve als obstructieve longziekten aanwezig zijn.

Het begrijpen van gedwongen vitale capaciteit en je longfunctie

Allereerst is het belangrijk om te vertellen dat je lichaam zich automatisch zal aanpassen aan je behoefte aan zuurstof. Bijvoorbeeld, wanneer je fysiek actief bent en meer zuurstof nodig hebt voor je spieren, zal je ademhalingssnelheid versnellen om je lichaam en spieren sneller van zuurstof te voorzien. Dit gebeurt automatisch in een proces waarbij sensoren in je hersenen, bloedvaten, spieren en longen je zuurstof- en koolstofdioxideniveau detecteren. De hoeveelheid die je uitademt en inademt vanuit je longen, wat gemeten wordt in de gedwongen vitale capaciteitstests, geeft ook de resterende volume aan, wat een andere belangrijke meting van je longfunctie is. Resterend volume is het volume lucht dat in de longen achterblijft na een maximale krachtige uitademing. Met andere woorden, het is het volume lucht dat niet uit de longen kan worden uitgeblazen. Het resterende volume helpt voorkomen dat de longweefsels aan elkaar kleven en voorkomt grote schommelingen in O2 en CO2. Echter, te veel van wat achterblijft in je longen is ongezond, en daarom wil je het resterende volume beperken. Dieper ademhalen vermindert het resterende volume en vergroot tegelijkertijd de capaciteit van je longen, waardoor je grotere volumes lucht kunt inademen en uitademen bij elke ademhaling. Wanneer je dieper ademhaalt, train en oefen je eigenlijk; je versterkt het hele ademhalingssysteem. Dat wil zeggen, het middenrif, de tussenribspieren en de buikspieren die samentrekken en ontspannen terwijl je ademt.

parameters-longvolume

De verschillende parameters van longvolume

Zoals te zien is in de bijgevoegde grafiek, verschilt het volume lucht dat we inademen en uitademen. Zoals afgebeeld, is de totale longcapaciteit ongeveer 5½ liter lucht; echter, het merendeel van deze capaciteit wordt niet gebruikt tijdens normale ademhaling. Het ademvolume wordt gedefinieerd als het volume lucht dat in en uit de longen wordt verplaatst tijdens elke ademhalingscyclus. In rust is het ademvolume van een volwassene ongeveer ½ liter (of slechts ongeveer 10% van het totale longvolume). Het inspiratoire reservevolume is de hoeveelheid lucht die in de longen kan worden opgenomen (bovenop het ademvolume) bij gedwongen inademing. Het expiratoire reservevolume is de hoeveelheid lucht die uit de longen kan worden geduwd (bovenop het ademvolume) bij gedwongen uitademing. Vitale capaciteit is het totale volume lucht dat in en uit de longen kan worden verplaatst. Naast de factoren die een natuurlijke limiet stellen aan onze longen, zijn we in staat om deze verschillende volumes en capaciteiten te trainen en uit te breiden. Omdat een groot deel van het ademhalingsproces automatisch verloopt, train je om je longfunctie en ademhalingspatroon te optimaliseren. De figuur toont de longvolumes en capaciteiten van normale volwassenen.

Train je diepe ademhaling en ervaar het verschil in prestaties

Diep ademhalen kan mensen die lijden aan chronische longziekten helpen om hun ademhaling te trainen en ermee te werken, en het kan ook de algemene fysieke prestaties verbeteren. Wanneer je lichaam meer zuurstof nodig heeft tijdens intense fysieke activiteit, begin je te hijgen om meer lucht binnen te krijgen, wat invloed heeft op je uithoudingsvermogen. Door te leren diepere ademhalingen te nemen, train je jezelf automatisch om meer zuurstof per ademhaling op te nemen. Dit gebeurt omdat tijdens dit proces je ademhalingsspieren worden versterkt, waardoor je in staat bent dieper adem te halen. Je middenrif, ook bekend als buikademhaling, wordt steeds actiever. Als gevolg hiervan benut je een groter deel van de capaciteit van je longen en vergroot je je vitale capaciteit. Door je vitale capaciteit te vergroten, wordt er meer zuurstof naar je spieren gestuurd. Dat betekent dat je langer kunt trainen met minder inspanning. De Airofit ademtrainer biedt dagelijkse ademhalingsoefeningen die je vitale capaciteit versterken. Het maakt je proactief en helpt je om je ademhalingsspieren te verbeteren, wat steeds meer je vermogen versterkt om dieper te ademen tijdens activiteiten met hoge intensiteit. Diepere ademhaling kost iets meer energie, maar staat ook toe dat er bij elke ademhaling meer zuurstof in de bloedbaan komt. Zuurstof in je bloedbaan verhoogt je vermogen om langer te presteren en meer energie te behouden.

De eerste stap naar succes
Verbeter mijn ademspierkracht

Wil jij dat bovenstaand artikel door iemand anders wordt gelezen?
Deel dit artikel dan op jouw favoriete platform met de volgende buttons: