Verder winkelen

5 Tips van een professionele wielrenner over hoe beter te herstellen

Je voorbereiden op een grote wielerwedstrijd betekent voor een professionele wielrenner altijd hard doorgaan en zoveel mogelijk kilometers afleggen. Maar professioneel wielrennen draait niet alleen om het trainen van je benen. Het gaat ook om herstel. In dit blog bericht vind je 5 tips van een professionele wielrenner over hoe je beter kunt herstellen.

Als je graag hard fietst en wat wedstrijden wilt winnen, moet je herstel je eerste prioriteit maken.

Ziekte en aandoeningen zijn extra hobbels op de weg die atleten kunnen weerhouden om alles te geven. De fenomenale Colombiaanse professionele wielrenner Jhonatan Restrepo had langdurige symptomen nadat hij besmet was geraakt met Covid-19. In dit blog bericht hebben we 5 eenvoudige hersteltips van Jhonatan samengesteld over hoe je sterker kunt terugkomen en je herstel kunt stimuleren.

"In het voorjaar van 2021 kreeg ik Covid en het trof me erg zwaar. Om weer op de rails te komen, begon ik te trainen met Airofit en al binnen 10 dagen voelde ik het verschil. Na 2 maanden herstel begon ik weer te racen. Ik keerde terug met een tijdritoverwinning in Etappe 7 van de Ronde van Rwanda en ik stond ook dicht bij het winnen van het algemeen klassement."

wandelen3

Probeer actief herstel

Rust en herstel worden vaak geassocieerd met dagen waarop je niets zou moeten doen en gewoon je voeten omhoog zou moeten leggen. Maar in de wereld van het wielrennen worden rustdagen soms ook geassocieerd met zogenaamd "actief herstel". Tijdens het actieve herstelproces moet je wat relatief eenvoudige oefeningen doen om je bloed door je spieren te laten stromen, je benen en lichaam een beetje te trainen en ervoor te zorgen dat je lichaam endorfines en andere "feel good" stoffen blijft produceren die je helpen stress te verminderen en je stemming te verbeteren. Daarom is sporten zo'n krachtig hulpmiddel om je herstelproces te ondersteunen. Begin dus eenvoudige oefeningen toe te voegen aan je rustdagen. Neem bijvoorbeeld een yogales of maak dagelijks een wandeling, speel met je kinderen of geniet gewoon van een ontspannen fietstocht.

jhonatan-restrepo

Train je longen

Rust is van cruciaal belang, maar rust is soms moeilijk te bereiken vanwege ongemak na een zware training. Ademhaling kan een grote rol spelen in dit proces. Gebruik een langzame, gecontroleerde en gerichte ademhaling om de flexibiliteit te behouden, de beweging van bloed en lymfevloeistof te vergroten. Het geeft je iets om je af te leiden van de pijn of angst die je misschien voelt na een zware rit.

"Voordat ik met Airofit begon, dacht ik eerlijk gezegd nooit dat de ademhaling zo belangrijk was en dat ik mijn prestaties zo aanzienlijk kon verbeteren. Maar nu met de Airofit heb ik eigenlijk het perfecte hulpmiddel gevonden dat me helpt te leren hoe ik tijdens het fietsen moet ademen", zegt Jhonatan Restrepo.

Het ademhalingsprotocol van Jhonatan met Airofit begint eenvoudig. Hij traint normaal gesproken om de dag gedurende ongeveer 5-10 minuten per dag. 's Ochtends begint hij met een Revitalisatiesessie om zijn lichaam te kalmeren en zijn ademhalingsspieren te activeren voordat hij overgaat op de sessie voor ademhalingskracht. Wat betreft de avondtraining doet Jhonatan de Flexibiliteitssessie die is ontworpen om de ademhalingsspieren te strekken en de toegankelijke longcapaciteit te vergroten. Ademhalingstraining speelt een rol bij de terugkeer van atleten van ziekten zoals Long COVID. Ademen wordt gemakkelijker naarmate de ademhalingsspieren efficiënter worden, en de perceptie van fysieke activiteit wordt ook gunstiger omdat je geen energie verspilt aan ademhalen zelf.

"Toen ik Covid-19 kreeg, probeerde ik een tijdje te herstellen, maar ik had voortdurend pijn in mijn borst, wat een bijwerking was van Covid, en ik kon niet bedenken hoe ik er overheen kon komen. Zodra ik begon met het oefenen van de ademhalingstraining met Airofit, voelde ik meteen het verschil. Elke dag was er minder pijn in mijn longen", zegt Jhonatan.

meer over airofit
hydrateren

Hydrateren

Jezelf hydrateren na elke rit is cruciaal voor een soepel herstelproces bij het wielrennen. En het gaat niet alleen om water drinken zodra je de rit hebt beëindigd. Continue hydratatie en aanvulling, niet alleen met water maar ook met elektrolyten gedurende de rest van de dag zullen je helpen je lichaam te herstellen op de best mogelijke manier. Elektrolyten zijn mineralen en zouten die elektrisch geladen ionen in je lichaam vormen. Ze zijn essentieel voor verschillende lichaamsfuncties en spelen een cruciale rol bij het handhaven van de elektrische balans in je cellen en weefsels. Belangrijke elektrolyten in het lichaam zijn onder andere:

  • Natrium (Na+): Natriumionen zijn betrokken bij het handhaven van de vochtbalans en het reguleren van de bloeddruk. Ze zijn ook essentieel voor zenuw- en spierfuncties.
  • Kalium (K+): Kaliumionen zijn belangrijk voor het handhaven van de elektrische prikkelbaarheid van zenuw- en spiercellen. Ze spelen een rol bij spiercontractie en het reguleren van de hartslag.
  • Calcium (Ca2+): Calciumionen zijn betrokken bij spiercontractie, bloedstolling en de gezondheid van botten en tanden.
  • Magnesium (Mg2+): Magnesiumionen zijn nodig voor enzymatische reacties in het lichaam, spierfunctie en het behoud van gezonde botten.
  • Chloor (Cl-): Chloorionen zijn belangrijk voor de balans van lichaamsvloeistoffen en de spijsvertering.

Elektrolyten zijn van vitaal belang voor het behouden van de normale fysiologische processen in het lichaam. Tijdens intensieve lichamelijke activiteit, zoals sporten, zweten we en verliezen we elektrolyten. Daarom is het belangrijk om elektrolyten aan te vullen, meestal via sportdranken of supplementen, om het evenwicht te herstellen en uitdroging te voorkomen, vooral bij langdurige inspanning of in warme omstandigheden. Het handhaven van de juiste elektrolytenbalans is essentieel voor een optimale gezondheid en prestaties. Afhankelijk van het seizoen kun je de verscheidenheid aan elektrolytdranken die je consumeert, verhogen of verlagen. 

slaap

Neem wat extra slaap

Slapen is het beste herstelmiddel voor je lichaam, vooral als je ongeveer 8 uur per dag aan het trainen bent. Het is een essentiële functie die je lichaam en geest de kans geeft om op te laden, waardoor je verfrist en alert wakker wordt. Bovendien produceert je lichaam tijdens de slaap het menselijk groeihormoon, dat de reparatie van je spierweefsel ondersteunt. Een gezonde nachtrust helpt ook om het lichaam gezond te houden en ziekten te voorkomen.

Kortom, als je wilt herstellen en op je best wilt presteren, heb je wat goede nachtrust nodig.

Door tijd te besteden aan ademhalingsoefeningen en gebruik te maken van de modules voor Revitalisatie en Ontspanning in de mobiele app van Airofit, zul je beginnen met volledig en diep ademen, wat een natuurlijke ontspanningsreactie opwekt en uiteindelijk helpt om een gezond slaappatroon te creëren.

Geef je geest rust

Hoewel fietsen zeker veel voordelen biedt voor je geest, is het ook belangrijk om mentale rust op te nemen in je herstelproces. Je geest rust gunnen is een zeer nuttig hulpmiddel om je algehele mentale gezondheid te verbeteren en meer positiviteit in je leven te brengen. Daarom kan het nemen van een dag waarop je je niet richt op je dagelijkse bezigheden en gewoon in het moment bent waar je niet aan het multitasken bent, een geweldige manier zijn om je geest te laten herstellen. Wanneer je geest begint af te dwalen, vecht er dan niet tegen, want het is een natuurlijke neiging, maar adem langzaam uit en keer terug naar je belangrijkste taak.

Dit zijn de 5 hersteltips die professioneel wielrenner Jhonatan Restrepo graag met je deelt om je te helpen bij een soepel en welverdiend herstel.

De eerste stap naar succes
Ik train mee

Wil jij dat bovenstaand artikel door iemand anders wordt gelezen?
Deel dit artikel dan op jouw favoriete platform met de volgende buttons: